Refleksioner: Hvad lærer børnene ved at gennemgå disse skabende processer? hvorfor er det vigtigt, at jeg som pædagog er i stand til at planlægge sådanne aktiviteter.
- Kendskab til materialer
- Bearbejdning af oplevelser/indtryk --> æstetiske læreprocesser
En tegning i 3 trin
Den første øvelse var i at tegne. En af vores undervisere havde taget sin hund med i skole. Øvelsen gik ud på først at skulle tegne hunden ud fra sin fantasi (om hvordan en hund ser ud):
Til sidst skulle vi lave en så virkelig/detaljeret tegning af hunden som muligt (iagttagelse).:
Her er motivet :-)
Skulptur efter motiv
Formålet med denne øvelse var at arbejde tredimensionelt med et motiv, som skulle formes af et materiale vi ikke havde arbejdet med endnu (ler) (samtidig en ide til hvordan fantasien kan aktiveres ved at blive præsenteret for et nyt materiale). Underviseren Dorte satte sig derfor på en stol, og vi skulle herefter lave en figur efter hendes position.
En figurativ skulptur lavet i stentøjsler, som efterfølgende bliver brændt. Man kunne også evt anvende rødler (forskellen er i glansen/overfladen og temperaturen ved brænding)
Linoleumstryk
Den sidste øvelse gik ud på at arbejde med linoleumstryk. Til at starte med stillede underviseren en masse ting op foran os i en bunke på bordet. Øvelsen var herefter at genskabe det vi så (forskelligt efter hvilken vinkel man sad i) på linoleumsstykket - øvelse i at arbejde med redskaberne.
Bagefter skulle pladerne bruges til at lave tryk med. Man ruller et meget tyndt lag blæk på pladen, som lægges på det materiale man vil have trykket på. Herefter køres det igennem trykkemaskinen som presser trykket på:
Man kan på den måde bruge trykket til at lave mange forskellige billeder, osv. Da vi før har arbejdet med linoleumstryk sat i forhold til børn (hvor man selv bestemmer motivet), var det fedt at vi idag fik stillet en lidt anerledes opgave i forhold til motiv. Det var sjovt (og udfordrende!) at arbejde med perspektiver, osv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar