Først fik vi et lille kursus af Anna, hvor vi på skift skulle stå model i 2 minutter, mens de andre skulle nå at tegne personen. De første par gange havde jeg (for) meget fokus på detaljerne, og jeg nåede derfor kun at tegne ansigterne på de to modeller. Efterhånden i kurset lærte vi at fokusere mere på formen, så man på de 2 minutter kunne nå at tegne hele personens krop. Samtidig med tegningerne, havde vi en snak om hjernehalvdele og hvilken halvdel der arbejder ved de forskellige måder at tegne på - form eller detalje.
Bagefter lærte vi lidt om profiltegninger og tegnede i forhold til Rubins vase 2 spejlvendte ansigter - øvelse i at kunne tegne efter en form, bare spejlvendt.
Så gentog vi øvelsen, hvor det gjaldt om at tegne to grimme ansigter.
I den forbindelse snakkede vi om forskellen på, hvordan man tegner - kigger man på det ansigt man har tegnet mens man tegner det nye, eller kigger man hele tiden begge steder hen? Svaret var forskelligt alt efter formen på billedet. Ved de mere 'rene' linjer (det første billede) kigger man mest på det man har tegnet og skal efterligne. På billeder med flere former (andet billede) er man mere opmærksom på at de små detaljer skal være ens, og kigger derfor begge steder hen.
Tegne hænder: Bagefter arbejdede vi med at tegne hænder. Først skulle vi tegne vores egen hånd i fritegning, UDEN at kigge på papiret. Det ledte til en snak om, hvordan man kan 'analysere' sådan en tegning og hvad de forskellige fingre 'står for'/betyder --> er fingeren stor, lille, tyk, tynd - sidder de tæt på hinadnen eller langt fra, osv.
Så tegnede vi en mere detaljeret tegning af vores hånd - med fokus på den rigtige form, små detaljer, osv.:
(i tråd med hele dagen, hvor det har handlet om tegninger med fokus på enten form eller detalje)
Tegneteknik - at tegne på hovedet: Man inddeler en tegning i kvadrater på 3x3 centimeter. På et andet stykke papir, tegner man samme antal kvadrater. Her arbejder man med at tage et kvadrat ad gangen (med den oprindelige tegning vendt på hovedet). Når alle kvadrater er tegnet ender man med en helhed. På den måde undgår man at fokusere for meget på helheden i motivet - og lærer at lægge mere mærke til de små detaljer - rigtig sjov teknik:
Tegneteknik - kvadrater: Denne gang brugte vi kvadraterne til at prøve at forstørre en given tegning (i frihånd). Jeg inddelte en tegning i kvadrater på 3x3 cm.:
Med denne gang lavede jeg kvadraterne på det nye stykke papir dobbelt så store (6x6 cm). Ved at tegne et kvadrat ad gangen efter den oprindelige tegning, endte jeg til sidst med en hel tegning, som var blevet forstørret - også en virkelig god teknik:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar